The Shape of Water: romantic şi spectaculos, dar previzibil

de Ştefan Dobroiu în 20 Feb 2018
Guillermo del Toro pune în scenă o poveste de dragoste ieşită din comun

Leul de Aur la festivalul de la Veneţia şi nu mai puţin de 13 nominalizări la Oscar, iată ce le-ar putea recomanda cinefililor din România melodrama fantasy The Shape of Water/Forma apei, în regia lui Guillermo del Toro. Este o combinaţie bizară de premii, pentru că festivalurile de categorie A recompensează de obicei cinema-ul inovator, în timp ce Academia Americană de Film are criterii mult mai mainstream. Iată mai jos ce ţi-ar putea plăcea la acest film în care o femeie de serviciu de la un laborator de cercetare se îndrăgosteşte de un bizar om-amfibie, cel mai de preţ obiect de studiu al laboratorului.

Acţiunea are loc în anii '60, în plin Război Rece, când miza trimiterii unui om în spaţiu face atât SUA, cât şi Uniunea Sovietică să investească gigantic în cercetare. Americanii par să dea lovitura când capturează, în America de Sud, o creatură umanoidă (Doug Jones) ce poate respira atât în apă, cât şi pe uscat. Prizonier într-una din sălile securizate ale laboratorului, acesta va atrage atenţia unei femei de serviciu mute, Elisa (Sally Hawkins), care îşi va da seama curând că este gata de orice pentru a-l elibera. În cale îi va sta Strickland (Michael Shannon), violentul, misoginul, rasistul şef de securitate al laboratorului.

Pentru amatorul de romantism, The Shape of Water oferă aproape tot ce acesta şi-ar dori, spurând o poveste despre ceea ce ne uneşte în ciuda a tot ceea ce ne separă. Bizareria poveştii de dragoste şi dedesubturile atracţiei dintre eroul uman şi cel neuman se dizolvă cumva în atmosfera fantastică pe care Guillermo del Toro o construieşte minuţios, cu scenografie atrăgătoare, efecte speciale şi muzica lui Alexandre Desplat. The Shape of Water este, până la urmă, o poveste de dragoste între două personaje de graniţă.

Elisa este mută şi, în ciuda inteligenţei şi a extraordinarei sensibilităţi, nu poate fi decât femeie de serviciu într-o societate în care a fi diferit înseamnă să fii un marginal fără şanse. Aici intră şi persoanele de culoare, aduse în atenţie de simpatica Zelda (Octavia Spencer), colega Elisei, sau homosexualii, reprezentaţi de vecinul eroinei, Giles (Richard Jenkins), un ilustrator trecut de prima tinereţe şi ieşit din graţiile advertising-ului epocii. La rândul său, jumătatea masculină a poveştii de dragoste se află la graniţa umanităţii. Del Toro foloseşte aceste personaje pentru a arăta cu degetul, cu tuşe prea late, rasismul, homofobia, misoginia Americii anilor '60, comentând, prin extrapolare, xenofobia extremă a Americii de azi.

Din nefericire, filmul suferă imens din cauza previzibilului. Sfatul nostru este să evitaţi vizionarea trailerului, pentru că acesta anulează orice şansă de a fi surprins de vreo etapă a poveştii, inclusiv finalul. Senzaţia de familiar este cel mai supărător aspect legat de această producţie validată de nejustificat de multe diverse premii. Ca amator de cinema, îţi doreşti că această validare să fie primită de filme inovatoare, care provoacă şi surprind, şi nu de producţii ce reambalează, oricât de spectaculos din punct de vedere vizual, locuri comune şi sâmburi de corectitudine politică. Când un film ca Shape of Water primeşte 13 nominalizări la Oscar şi unul dintre cele mai prestigioase premii ale lumii festivalurilor, este clar că ceva e putred în cinema-ul de azi.

The Shape of Water readuce în discuţie statutul la Hollywood al lui del Toro. Recomandat drept un mare povestitor, premiera de vineri nu face decât să sublinieze că regizorul mexican este mai degrabă un mânuitor de resurse creatoare de atmosferă. De aici până la a fascina ca povestitor este cale lungă.

Exploreaza subiecte similare:

The Shape of Water , Guillermo Del Toro, Sally Hawkins, Octavia Spencer, Richard Jenkins, Doug Jones, Michael Shannon, oscar 2018

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
loonycushion pe 22 februarie 2018 23:00
catre cine autorul articolului, daca erai mai destept faceai tu un film care sa obtina 13 nominalizari la Oscar.
alali pe 25 februarie 2018 15:28
Pertinenta privire asupra unui produs re-re-reambalat si scos la comercializare.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells